In Kortenhoef wordt gewerkt aan natuurverbetering. Maar wat is dat eigenlijk?

De natuur was perfect met veel gewassen en dieren. Maar nu wordt het nog beter gemaakt zeggen ze.
https://vechtplassen.nl/nieuws/natuurverbetering-het-hol-start-in-2023/

2 weken geleden
in: Flora
tinus1969
2 weken geleden
Volgens je eigen link
‘Het doel is om in het Hol de karakteristieke laagveennatuur te behouden en te ontwikkelen. Dit doen we door een minder voedselrijk gebied met kalkrijk water te ontwikkelen. ’

Antwoorden (1)

Natuurverbetering is een ruim begrip. Want natuur is een heel ruim begrip. Het gaat bij natuur niet alleen om de plantjes en diertjes bij Kortenhoef, maar om heel Nederland, heel Europa, de hele aarde. En niet allen nu, maar ook in de toekomst. Het hele jaar rond, elk jaar opnieuw.

Natuurverbetering wil niet zeggen dat er meer planten, of grotere planten, of mooiere planten moeten komen. Soms is zo'n project erop gericht om meer verschillende soorten te krijgen of te behouden, maar zelfs dat hoeft niet altijd het doel te zijn. Het gaat er om om bepaalde zeldzame planten en dieren te behouden, ook als die misschien minder mooi zijn dan de planten of dieren die er nu zijn. De planten die het er nu (met blijkbaar veel voedingsstoffen in het water) heel goed doen, doen het overal heel goed. Van die planten hebben we dus meer dan genoeg, daar kunnen er best een paar van verdwijnen om plaats te maken voor andere soorten die van nature in het betreffende gebied thuishoren.
2 weken geleden